La Paul Hitter Gallery. Nu e balcanism! E România

În vechea mahala Silvestru, în zona copilăriei lui Mircea Eliade…Acolo se întâmplă să ieși din timpul real și să intri tot în el!

O reconectare cu vechiul cartier al Bucureștiului, plin de mister și de povești fantastice – astfel poate fi definit “locul” tocmai deschis pe 20 mai: Paul Hitter Gallery. Inaugurată la ceas de seară și cu personalități mai mult sau mai puțin vizibile. Ori demne de vizibilitate, mai degrabă.

Este o galerie de autor, care funcționează după modelul centrelor culturale, situată fiind pe strada Armoniei nr.1 din Bucureștiul de altădată și de atât de acum. Acolo, binecunoscutul artist Paul Hitter (binecunoscut în cercurile care nu se dau rotunde)  promovează artiștii contemporani care îmbrățișează spiritul și ideile balcanice, dintr-o perspectivă care, pentru unii, poate părea perturbatoare, fiind un vârf de lance al discursurilor vizuale curajoase.

tablou

Iconic și promiscuu

Expoziția de lansare i-a aparținut lui Paul Hitter, normal, ironic fiind numită și totodată metaforic „La Țigănci”.  Perioada expoziției e 20 mai -1 iunie, orele de vizitare fiind zilnic, între orele 18.00 -21.00.

Parafrazându-l pe Eliade și situându-se cumva sub aceeași zodie a personajelor deja iconice ale artistului, noua serie de lucrări se înscrie în acea stilistică universală a realismului magic, fără de care cotidianul pare lipsit de sens și de șansă.  În nuvela lui Mircea Eliade „La Țigănci” Eugen Simion vedea „o ieșire a personajului din timpul real și o călătorie simbolică către moarte”. Expoziția lui Paul Hitter este o parabolă contemporană a acestei afirmații. Cheia înțelegerii demersului vizual stă în paralelismul personajelor și în simbolismul lor. Pentru artist, țigăncile, prostituatele, personajele folosite și abuzate suntem noi, cei bruscați zilnic, vizitați și folosiți de cei care își caută astfel împlinirea și bunăstarea. La prima vedere, publicul poate crede că are de-a face cu o lume plină de promiscuitate. De fapt, tablourile ne prezintă o lume a abuzurilor, unde prostituata este un simbol al omului fără opțiune, al omului fără perspectivă, căruia nu îi rămâne altceva decât să fie pradă ușoară celor care doresc să își satisfacă nevoia de putere.

Parabola e că nu e balcanism, e România!

Epilog

“Domnule Hitter, ce prevedeți în următoarele luni?”.Prevăd o expoziție grandioasă în câteva luni, la Paul Hitter Gallery. Poate că va circula și prin țară. Cert este că foarte multe personaje din folclorul românesc, nu apar în arta vizuală. O comoară deloc exploatată vizual, doar prin cântece, balade, basme. Le multumesc confraților mei de breaslă ca se ocupă cu alte teme mai internaționale și îmi lasă mie onoarea! “.

galerie

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s