Evoluţie SPECTACULOASĂ: Cum a ajuns un SĂTEAN brand

ImagineS-a născut în 1821, în satul francez Jura, şi s-a mutat la Paris la vârsta de 14 ani. Pe drumul de 400 de kilometri pe care a trebuit să-l străbată la picior, Louis Vuitton, căci despre el este vorba, şi-a luat mici slujbe, care i-au asigurat traiul, temporar….

Din aceste slujbe a învăţat “meserie”. S-a lansat într-un domeniu norocos: fabricarea cuferelor! Fondatorul celebrului brand a avansat de la statutul de sătean la acela de “layetier-emballeur”…Adică persoana care se ocupa de bagajele aristocraţiei.  

Pe Sena

A contat imaginaţia, căci producători de cufere erau mulţi, dar nu toţi aveau acel sâmbure de fantezie care aduce succesul. Şi omul nostru, Louis, avea destulă, nu degeaba preferase să aibă Sena cât de cât aproape: pe Sena soseau transporturile speciale de lemn folosite pentru cufere! După ce şi-a făcut un nume pe piaţă, împăratul Napoleon al III-lea l-a angajat pe Vuitton pentru soţia sa, împărăteasa Eugenie de Montijo, ca “layetier-emballeur” – persoana care se ocupa de bagajele aristocraţiei.

În 1854, Louis înfiinţa primul atelier, creând o “pepinieră” care oferea geamantane elegante, solide, deosebite. Pretenţioase. În 1878, Louis Vuitton şi soţia sa, Emmeline, şi-au stabilit reşedinţa permanentă la Asnières. Nu orice fel de reşedinţă: arhitecţii au folosit “metoda” sticlă şi metal a lui Gustave Eiffel la construcţia ei.

Se lăfăie

În prezent, vechea casă a familiei şi fostele ateliere au fost refăcute la exterior (respectându-se originalul), interiorul fiind modern. Există şi alte locaţii ale brandului, însă atelierele din Asnières reprezintă emblema casei. Aici se creează comenzile speciale (printre care, desigur, şi cufere).
Pe lângă reşedinţă şi ateliere tronează Muzeul Louis Vuitton, unde se lăfăie, în toată splendoarea, un exemplar din legendarul trunk-bed: un cufăr în care se află un pat pliant, creat de Louis la cererea exploratorului francez Pierre Savorgnan de Brazza (cel care a or­ga­nizat mai multe expediţii în Africa).
În muzeu se află şi cuferele realizate pentru actriţa Mary Pickford şi pentru Sharon Stone. Sharon chiar a mărturisit la un moment dat că viaţa ei ar fi fost mai săracă fără un asemenea cufăr, dar că “mult mai bine i-ar sta unei asemenea piese într-un muzeu”! Tot aici se află şi Idéal – cufărul perfect, creat în 1905. De ce cufărul perfect? În el puteau încăpea cinci costume bărbăteşti, 18 cămăşi, un pardesiu, lenjerie, patru perechi de pantofi, o pălărie, trei bastoane şi o umbrelă!

Strategie de marketing

Imprimarea emblemei (caprifoi, flori şi monograma LV) pe genţi pornea din tendinţa victoriană de a folosi desene japoneze şi orientale ca ornamente.
În 1892, locul vizionarului Louis este luat de fiul său, Georges (el a creat monograma LV), la conducere, iar acesta a transformat-o treptat, afacerea extinzându-se la puterea însemnului “LV” bej-ciocolatiu.
În 1977, Casa Louis Vuitton înregistra vânzări de 70 de milioane de franci. În 1997, Marc Jacobs devenea director artistic al casei şi dezvolta brandul în lumea modei, fidelizându-şi propriii clienţi (respectiv cei addicted la Jacobs) la marca LV.
Există o “bârfă” care s-a perpetuat de-a lungul timpului. Cum că singurele bagaje care au supravieţuit naufragiului Titanicului au fost cuferele lui Louis Vuitton!

Autor:  Roxana Roseti

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s